WoW och framtiden

När WoW först släpptes var det intressant hur många människor som spelade spelet just på grund av dess grafik, men det finns andra aspekter att ta i hänsyn till också. Kanske mest nämnvärt det faktum att det gick att spela spelet alltså. Om man går tillbaka till 204 så var det inte alla som hade en dator med tillräckligt bra prestanda för att spela andra spel. Men Blizzard designade ett spel som hade låga systemkrav för att så många som möjligt skulle ha möjlighet att spela det. Nyckeln är att de valde att presentera grafiken genom vacker grafik snarare än att kräva höga systemkrav från sina spelare. Den unika stilen som finns i Azeroth som är en kombination av anime-inspirerad konst och västerländsk serietidnings-stil, drar spelare in i en värld som de allra flesta personers datorer klarade av att spela. Det fanns många andra spel som försökte samma sak tidigare men misslyckades. Vanguard: Saga of Heroes misslyckades katastrofals på grund av deras höga systemkrav. 

WoW och framtiden

Vilken är den viktigaste aspekten?

Den viktigaste aspekten var tajmingen av lanseringen. Den magiska dagen då spelet släpptes vid slutet av 2004 levde fantasivärlden på sin topp. Det var precis då Sagan om Ringen-filmerna hade släppts och att få möjlighet att leva i en sådan värld var någonting alla nördar ville. Samtidigt var det ett spel som släpptes som folk redan kände till från Blizzards tidigare spel. De hade spelat igenom hela Warcraft-serien och kände till berättelsen och karaktärerna. Det var någonting som lockade alla att fortsätta lära sig mer. Och att få vara sin egen hjälte i den berättelsen var någonting som fångade allt fler personers intresse.

Den stora konkurrenten

Den stora konkurrenten under tiden var Everquest 2. Men Everquest hade sedan länge tappat rätt väg framåt. Spelet var alldeles för svårt för den generella spelaren och för många var det alldeles för tidskrävande. WoW var mer förlåtande i den aspekten och tillät spelare att vandra igenom en stor värld utan att förlora allting de hade tjänat om de vid tillfällen dog.  

Spännande tider

I takt med att spelet har fortsatt så har Blizzard fortsatt att polera aspekter av spelet. Många av de tidigare elementen som spelare uppskattade så mycket har de gjort ännu bättre. De har lagt till nya funktioner och nya uppdrag. Och hela berättelser fortsätter att omdefiniera världen varje gång en ny expansion släpps. Det finns helt enkelt inget skäl till varför deras succé skulle börja dala. Och varje år arrangerar Blizzard sin stora mässa Blizzcon där de presenterar nya introduktioner i många av deras olika spel som ett sätt att fortsätta vara relevanta för sina spelare. Vi kan bara sitta och vänta på vad fortsättningen kommer att ge oss och sedan de släppte den senaste expansionen Lorderon of Azeroth har de även annonserat att de kommer släppa en server av den första versionen av spelet. Det betyder att spelare återigen kommer ha möjlighet att vandra genom den världen som de först gjorde redan 2004. Vi står helt enkelt inför spännande tider när det kommer till WoW.

Spännande tider