Fortsättningen för Blizzard

1998 kom Blizzard att släppa expansionen till spelet Starcraft och kom under de följande åren att återigen tilltala deras allt mest hängivna följare. Vidare kom de att lansera det populära Warcraft II-spelet till Battle.net vilket tillät spelare att spela mot varandra över internet. Och vid sidan om det arbetade Blizzard North med att arbeta på Diablo-serien för att släppa en expansion till det under 2000 och 2001. Under 2002 annonserade Blizzard att de hade ingått i ett samarbete med ett annat företag för att utveckla ett nytt spel i Starcraft-världen. Spelet kom att kallas Starcraft: Ghost och var ett FPS-spel i en open world-miljö som tillät spelare att använda sig av fordon och liknande. Spelet jämfördes med det populära spelet Halo.

Fortsättningen för Blizzard

Allt fler nya projekt

Men under det kommande året kom blandade nyheter att nå de som följde utvecklingen av spelet. Och när samarbetet mellan Blizzard och Nihilistic kom att läggas på is på grund av ett avbrutet kontrakt satte Blizzard stop för projektet. Starcraft: Ghost var ett spel som förväntades sätta Blizzard tillbaka till konsolerna men under 2005 kom de att sätta projektet på is. Det var flera problem som mötte dem när de försökte återskapa ett spel till konsol. Bland annat hade de ingen bra lösning på att integrera en multiplayer-version av spelet. Men vad det här vittnade om var återigen Blizzards vision om att aldrig lansera ett projekt som de inte var nöjda med. De har tidigare flera gånger skjutit upp projekt eller dragit över en deadline då de inte var nöjda med hur resultatet var.

Välkända för att slipa

Blizzard är välkända för att finslipa sina spel till sin spets. Och det här var inte första gången de sköt upp ett projekt i väntan på att det skulle bli perfekt. När de arbetade med Starcraft så tog det flera år innan de väl lanserade spelet. Och samma sak hände ett par år tidigare när de arbetade med Warcraft och andra populära spel. Deras tydliga vision av att lansera spel när de är klara, och inte vid deadline, har givit dem respekt hos deras följare. De menar att det är viktigare att man släpper ett spel som kommer att slå igenom när det släpps, än att behöva göra flera förändringar under de kommande åren för att göra spelet på ett sådant sätt som det skulle kunna vara när de först släppte det.

Välkända för att slipa

En del frustration

Det här har även lett till en del frustration hos de som följer utvecklingen av spelen då ingen känner att de riktigt kan lita på vad Blizzard säger. Men det har också gjort att de som är trogna följare av Blizzards olika spel kan lita på att när de väl släpper ett spel så kommer det att vara någonting riktigt bra. Vad Blizzard kommer att släppa i fortsättningen är fortfarande någonting vi väntar på med spänning. Och vi kan vara säkra på att det kommer att vara riktigt bra. De har redan hintat om att göra ett nytt diablo-spel, och sedan de lanserade en classic version av World of Warcraft Vanilla så har allt fler återigen intresserat sig för bolaget.