Fortsätter att leverera

Och företaget fortsatte att växa med World of Warcraft. Det gick från drygt 500 anställda till över 4 600 anställda över hela världen då de hade ett allt större ekonomiskt utrymme att använda sig av. Blizzard visste att de hade en kassako i sina händer och fortsatte att visa extrem dedikation till alla de som spelade World of Warcraft. När de arbetade på sin tredje expansion kom de att presentera den som ett helt nytt spel med egna marknadsföringskampanjer och andra aktiviteter för att attrahera deras spelare.

Fortsätter att leverera

Med nya expansioner

När expansionen Cataclysm lanserades så förändrade Blizzard inte bara hela världen som spelarna är i, utan de ändrade i grunden hur spelare som är nya till MMO-genren upplever spelet. De har gjort det genom flera förändringar, bland annat genom att designa ett system där spelare som spelar själva enklare kan gå upp i nivå medan de försöker att nå den sista nivån i spelet. Det låter som ett enkelt koncept men deras vittnar om Blizzards försök att göra spelet så underhållande som möjligt till spelen. Som företag har Blizzard alltid strävat efter att gå bortom de redan hängivna PC-spelarna. Och genom deras tilltalande design kom World of Warcraft att ta MMO-genren till nya nivåer tack vare den popularitet som få förväntade sig skulle komma. Till och med Ozzy Osborn och Mr. T var med i ett par reklamfilmer för att marknadsföra spelet.

Det är ingen hemlighet

Det är inte heller någon hemlighet att Blizzard länge har varit intresserade av att göra en film av sina spel. Och under 2006 annonserades det att Legendary Pictures köpte filmrättigheterna till Warcraft-serien för en film som skulle vara baserad i fantasy-världen som Warcraft-spelen utspelar sig i. Spelet annonserades som en film med hög budget som de allra flesta följarna av Warcraft skulle älska.

Nya projekt kommer

Ett par år senare när projektet blev tilldelat till regissören av Spinder Man – Sam Raimi – kom det också fram att Gary Whitta hade arbetat på projektet under två år. Och när filmen väl lanserades så togs den väl emot av personer över hela världen. Det var också något extra spännande med att kunna se alla de miljöerna som man själv har spelat i en film. Och det vittnade även om hur Blizzard ständigt strävar efter att skapa mer än datorspel. De vill skapa en värld som vi alla kan ta del av, bli underhållna av och ständigt fortsätta bli fascinerad av. Och det är någonting som de verkligen har lyckats med i Warcraft. Från ett enkelt 2D-spel som till en HD-film. Vi väntar med spänning på om det någonsin kommer komma en uppföljare till filmen. Men till dess kan vi bara hoppas på att de fortsätter att göra de spelen som de vet och älskar att göra. Sedan dess har de gått ifrån vissa projekt för att starta andra. Det senaste var Overwatch som släpptes under 2015 och som togs emot med applåder av deras fans. Det är ett FPS-spel som tillåter spelare att kliva in i en annan värld där de strider mot varandra med hjälp av futuristiska vapen.