En spännande tid

Inte långt efter de hade skrapat planerna på att fortsätta utveckla Ghost, gjorde Blizzard ett försök i att återuppleva en av deras mest klassiska spel på en annan plattform. Under 2003 återskapade företaget därför The Lost Vikings till Gameboy för att tilltala en annan målgrupp som föredrog att spela sina spel på en annan enhet. Spelen var identiska till originalet och togs emot med värme av deras följare. Men mer märkbart var hur Blizzard länge såg fram emot att presentera sitt tredje projekt i Warcraft-serien. De hade från början tänkt att det här projektet skulle vara annorlunda än de tidigare RTS-spelen, men det kom slutligen att bli ytterligare ett RTS-spel som presenterades.

En spännande tid

Bättre grafik

Men det betyder inte att det inte fanns några skillnader. Med förbättrad grafik och i en nu 3D-miljö lämnade de en gammal tid bakom sig. I Warcraft III introducerades det även två nya enheter, två nya hjältar, och en mer djupgående historia som man följde i spelet. Det fanns också en map editor som tillät spelare att skapa sina egna versioner av spelet – en av dessa var moden Defense of the Ancient, som sedan blev så populärt att det blev ett eget spel i Valve. Idag är Dota, som det också kallas, ett av de mest populära spelen som finns med över 80 miljoner aktiva spelare. Valve har också gått in och skapat turneringen The International som är den e-sport-turnering med högst prispott av alla turneringar som finns idag. I år vann laget OG över tio miljoner dollar då de tog hem första platsen under turneringen. Och prispotten förväntas bli allt större i takt med att allt fler fortsätter att spela. Det finns helt enkelt inget stopp på vad det kan bli för prispott i framtiden.

En spännande tid

Det var en väldigt spännande tid för Blizzard och de använde sig av all den nya teknologin som fanns under 2001. De letade ständigt efter nya underhållande och kreativa sätt som de kunde presentera och introducera sina spel till marknaden. Med allt mer utbrett internet, bättre grafik, och mycket mer, hade de möjlighet att utveckla spel som de aldrig hade kunnat föreställa sig förut. Någonting som var väldigt spännande för alla de som följde det följande projektet.

En spännande tid

World of Warcraft lanseras

Därför kom det knappast som en chock – men som samtidigt togs emot med stor förväntning – när Blizzard lanserade sitt nästa projekt. World of Warcraft presenterades för första gången under ett event i Europa under 2001 till sin publik. Blizzard skulle med det ta sig in i den spännande MMORPG-världen och försöka göra vad Everquest länge hade försökt – att göra den här genren mainstream. Spelet var mer nybörjarvänligt än sina föregångare och en kombination av Warcraft-historian och en lekfull grafik gjorde att det togs emot väl. De första siffrorna visade på uppemot 600 000 spel som såldes i Nordamerika, med lika många spel som såldes i Europa. De fick till och med pausa försäljningen av sina spel då deras servrar inte klarade av att ta emot spelare i samma takt som spelet blev köpt.