Blizzards historia

1994 var året då Blizzard släppte spelet Blackthrone för SNES. I det här blodiga plattformsspelet fick man följa en shotgun-bärande rymdpirat som slogs mot banditer som i allra högsta grad påminde om de orcer som senare skulle introduceras i ett annat Blizzard-spel. Under sommaren kom spelare att testa på en demo för spelet Warcraft: Orcs vs. Humans. Spelet tog snabbt första-platsen när det kommer till strategispel och lade till en dimension av fantasi till det populära spelet Dune II. Alla som är bekanta med Tolkiens berättelser hade nu möjlighet att hitta någonting liknande med ofta humoristiska karaktärer i Warcraft. Det spelade inte längre någon roll vem som var först med att göra ett spel, det handlade om vilka som kunde sälja in sitt spel till den stora massan.

Blizzards historia

Blizzard lyckades med

Vad Blizzard lyckades att göra var kanske inte så mycket att de lyckades attrahera de som redan spelade väldigt mycket datorspel. Men de lyckades även skapa spelare som spelade mycket datorspel. Tillägget med en multiplayer-funktion och att man kunde spela över internet tillät den fulla potentialen av det här strategi-spelet att visa sig och spelas av miljoner vänner världen över. Warcraft satte inte bara Blizzard på kartan, men gjorde också spelbolaget vinstdrivande. Shane Dabri, en av spelutvecklarna, berättade, att det var först när de lanserade Warcraft under 1994 som företaget bara hade 25 anställda. Han minns hur glad han blev under en mässa då flera personer kom fram och ville testa på deras spel. Någonting som han aldrig hade upplevt tidigare.

Warcraft började säljas

När Warcraft började säljas i butiker var det ett av tre RTS-spel som fanns på marknaden. Ett par år senare skulle flera liknande spel finnas på marknaden. Men då hade Blizzard redan ett försprång kring vad som skulle bli ett av de mest populära spelen för PC. Uppföljaren Warcraft II: Tides of Darkness skulle släppas till PC under slutet av 1995. Det var en märkbar uppgradering från föregångaren och det vann även många priser för bästa spel, bästa handling, och mycket mer. Det är mycket vi tar för givet när vi tänker på datorspel idag. Men Warcraft var det första som introducerade aspekten av att delar av kartan var dold när man först började spela, att man behövde använda sig av enheter för att scouta kartan, och att karaktärer som man klickade på hade en unik röst. Häftigt, eller hur?

Fortsätter att utveckla

Blizzard fortsatte utveckla Warcraft-spelen och inkluderade en enkel funktion där spelade hade möjlighet att skapa sina egna kartor. Nu hade spelare möjlighet att spela mot varandra över internet eller LAN på kartor som de själva hade skapat. Efter ytterligare ett år spelade majoriteten av deras spelare via internet, någon som gav Blizzard en insikt i hur viktigt det var att tillåta spelare möjligheten att spela mot varandra. Warcraft-serien var ingenting annat än en stor succé som gjorde att Blizzard blev vad alla pratade om. Men hur skulle de kunna följa upp det här? Det får ni läsa om i nästa artikel.

Fortsätter att utveckla