Blizzard och WoW

Ni kanske har läst våra tidigare artiklar om WoW. Och det här är en fortsättning på det. För att spelet är långt ifrån perfekt. Men det finns en höjd av utveckling och sofistikation som har gjort att spelet fortsätter att bli allt bättre och bättre för varje år som går. Och så mycket pengar som har gått till utvecklingen av det här spelet är häpnadsväckande. Men mer om det här och mycket mer får du läsa om i den här artikeln.

Blizzard och WoW

Alla gillar en bra historia

Samtidigt som de flesta som spelar MMORPG-spel kommer att säga till dig att de snabbt scrollar förbi all text i uppdrag utan att läsa den, så är det faktiskt så att WoW har en fantastiskt spännande historia som man får följa om man läser uppdragen under tiden man färdas genom världen. Om man jämför berättelsen man följer jämfört med tidigare versioner i samma genre så är vad WoW introducerade minst sagt en revolution. Spelet bygger i stora drag på den tidigare spelsuccén från Blizzard som heter Warcraft. I denna byggdes det upp en lång berättelse som handlar om hjältar och demoner, fiender och allierade, kärlek och hat. Och alla dessa karaktärer får spelare återigen uppleva när de färdas genom Azeroth i WoW. Trots att många spelare kanske ignorerar den här aspekten när de färdas genom spelet så är det fortfarande någonting som signalerar ett landmärke. Och de allra flesta känner till vem Thrall är till exempel. Någonting som säger att deras berättelser inte faller för döva öron.

Hemligheten bakom spelet

Hemligheten är att samtidigt som uppdragen berättar om en historia för spelaren så leder de samtidigt denne i den riktning som de vill att man ska färdas. Att döda tio kaniner och sedan prata med Kalle, kanske låter som ett ganska enkelt uppdrag. Men om du måste färdas genom ett stort område för att komma dig så tvingas du uppleva världen så som den är uppbyggd. När det uppdraget är avklarat så kan spelaren få ett nytt uppdrag som är snäppet svårare och som spinner vidare på den ursprungliga berättelsen. Vem var Kalle, och varför behöver han att du dödar tio kaniner? Alla de här aspekterna använder Blizzard för att bygga upp en värld som känns levande och som samtidigt lägger till en aspekt av spelet som inte finns i många andra spel.  

Ett riktigt bra spel

Det här kan kännas som någonting självklart när man ser tillbaka på det. Och varför skulle de inte göra det på det sättet? Det är viktigt att komma ihåg att efter 14 år med WoW så tar vi ofta saker för givet. Och vad som presenterades då spelet släpptes under 2004 var banbrytande för många spelare. Idag är det enkelt att säga att det självklart ska vara på det sättet för vi är så vana med att det är på just det sättet. De vet helt enkelt hur man gör ett riktigt bra spel. Och de fortsätter att bevisa det år efter år.

Ett riktigt bra spel