Berättelsen om Blizzard

Med grund från en enkel bakgrund så har Blizzard utvecklat en rad av klassiska spel som idag är högt populära bland personer som gillar retrospel. För vilka blir inte nostalgiska när de tänker över spelen Lost Vikings eller Rock n’roll Racing? Det kan vara svårt att tro att det är samma företag som har skapat ett av det största MMORPG-spelet i världen. Samtidigt som de har banat vägen andra RPG och RTS spel som Diablo och Starcraft. Men att komma till den här punkten var inte utan sina svårigheter men det har definitivt varit en spännande resa. I den här artikelserien kommer vi berätta om Blizzards historia.  

Berättelsen om Blizzard

Grundarna berättar

Två av de tre grundarna av Blizzard Entertainment har fortsatt vara aktiva i sitt engagemang under alla år. Allen Adham, Fran Pearce och Mike Morhaime grundade företaget Silicion & Synapse redan i februari 1991. De hade precis tagit examen i datavetenskap och hade tidigare arbetat med spelprogrammering för företag som Interplay och Datasoft. De två första projekten var alla en portal – eller ett enkelt sätt – för grundarna att bli bekväma med olika tekniker i kodning och design. Om du någonsin har spelat Battle Chess eller Commodore 64 så har du tagit del av två av Blizzards första projekt. Andra projekt inkluderade spel som Lord of the Rings påAmiga och Shanghai för PC. Redan 1992 tog Blizzard – som fortfarande var kända som Silicion and Synaps – steget till att göra om ett spel för Super Nintendo. Året därefter lanserade de spelen Rock & Roll Racing och The Lost Vikings. Spelet kombinerade en rolig attityd med fyndiga tekniker där spelare fick växla mellan tre olika karaktärer för att lösa olika pussel.

Inspirerade av andra

Medan Blizzard fokuserade på sådana spel så fanns det ett annat företag som hette Westwood Studios som lanserade ett spel som heter Dune II. Det förändrade världsbilden för alltid. För samtidigt som det inte slog igenom skulle den unika strategin som de använde påverka Blizzards nästa projekt – och PC-spel skulle aldrig bli sig lika igen. Frank Pearce berättade en gång att då de var mycket yngre, och ett mycket mindre företag, så skulle de relationerna som byggdes mellan kollegorna bli väldigt starkare. Det var enklare för alla att gå ut och lära känna varandra. Och det var från den relationen som Blizzard kom att växa fram.

Ett nytt spel banar vägen

Under 1994 så bytte de först sitt namn till Chaos Studios för att sedan nöja sig med namnet Blizzard. Men det var också under det året som de började arbeta på ett projekt som skulle komma att förändra spelvärlden men också bilden som de hade över sig själva. De kom då att gå från att vara ett litet företag som trots att de hade producerat några populära spel skulle bli världskända i princip över en natt. Det var en kombination av nya spelidéer och inspirationen som de hade fått av Dune som banade vägen för det här spelet. Och de allra flesta av er kommer garanterat känna igen vilket spel det var. Men mer om det i nästa artikle.

Ett nytt spel banar vägen