Att träna hjärnan

Det finns många teorier om man verkligen kan träna hjärnans kapacitet eller inte när det kommer till spel. Det mesta tyder på att det verkligen går. Med den senaste tidens ökning av hjärnutbildningsappar som är tillgängliga för alla smartphone-användare där ute, är det värt att fråga – kan hjärnträningsspelen verkligen göra någon verklig kognitiv fördel? Hjärnutbildningsappar används av tiotals miljoner människor världen över. Men när de placeras under vetenskaplig granskning visar fördelarna med sådana hjärnutbildningsspel att vara kontroversiella.

Hjärnspel

Exempelvis har vissa studier visat att hjärnutbildningsspel förbättrar de ”utövande funktionerna, arbetsminnet och bearbetningshastigheten” hos ungdomar, medan andra hämtar fördelarna med sådana spel för att bevara kognitiv hälsa hos seniorer. På andra sidan debatten hittar vi de som säger att inga sådana fördelar finns. En rapport som publicerades härom året hade övervakat hjärnaktiviteten, kognitiva färdigheter och beslutsförmåga hos unga vuxna, bara för att dra slutsatsen att hjärnutbildningsspel inte ökar kognitionen.

Hjärnspel
Hjärnspel

Nu backar en ny studie upp det andra lägret. I ett universitet i Ontario, Kanada, forskade de om de påstådda kognitiva fördelarna med hjärnutbildningsuppgifter kan överföras till andra uppgifter som användarna inte har utbildats specifikt för – men som involverar samma hjärnområden. En av forskarna, Bobby Stojanoski, berättade  i tidningen Neuropsychologia om fördelarna med att träna hjärnan. Stojanoski och hans kollegor förklarar i tidningen att kontroversen kring de kognitiva fördelarna med hjärnträningsprogram beror huvudsakligen på det faktum att de flesta studier inte har valt exakta kognitiva färdigheter och resultatåtgärder på ett konsekvent sätt. För att korrigera det använde de en riktad träningsinriktning där 72 deltagare utbildades på två olika men relaterade arbetsminneuppgifter. Arbetsminne avser hjärnans förmåga att behålla ny information – till exempel ett nytt namn, en inköpslista eller ett telefonnummer – under en kort tid.

Experiment

Deltagarna fick delta i två experiment. En testade sitt arbetsminne i en viss uppgift de hade utbildats i och den andra testade dem på en annan relaterad uppgift och att de inte fick någon särskild träning. Den andra uppgiften omfattade samma hjärnområden som den första. Forskarna jämförde resultaten med en kontrollgrupp som inte fick någon träning alls, men vars deltagare testades endast på den andra uppgiften. Forskargruppen fann att de höga poängen i det första spelet inte ökade deltagarnas prestation i det andra spelet. ”Vi antog att om du blir riktigt bra på ett test genom att träna mycket länge, kanske du får förbättringar på tester som är ganska lika. Tyvärr fann vi inga bevis för att stödja det påståendet”, säger Stojanoski .

Experiment
Experiment

Trots timmar av hjärnträning på det ena spelet var deltagarna inte bättre vid det andra spelet än personer som testade på det andra spelet, men inte hade tränat på den första, förklarar forskaren. Från ett konsumentperspektiv så om du hör ett företag eller en annons säga ”gör denna hjärnträningen i en halvtimme och du får en högre IQ ”, så finns det  inga bevis för att stödja det påstående.

Saker att göra

Det finns dock andra saker du kan göra för att hålla dig mentalt smidig. Sova bättre, träna regelbundet, äta bättre och att utbilda dig är några av de bra sakerna. En studie visar att bara tio minuters aktivitet kan ge hjärnan en kort uppgradering, vilket förbättrar prestandan i en mental uppgift. Så, nästa gång du behöver en kognitiv kickstart, överväg att jogga runt kvarteret först. Även bara korta pass av aktivitet kan ge dig en psykologisk kick. Under de senaste åren har det varit ett stort intresse för förhållandet mellan fysisk aktivitet och mental skärpa. Det blir allt tydligare att det finns en positiv länk. Till exempel har det visat sig vara bra att vara fysiskt aktiv för att avvärja åldersrelaterad kognitiv nedgång. Ordspel gagnar hjärnan eftersom de aktiverar delar av hjärnan som handlar om språk och ordfynd, vilket tvingar hjärnan att träna, arbeta och vara aktiv. Nedan följer några effektiva sätt att öka hjärnans hälsa och minne. Håll dig upptagen med mentala spel, pussel, läsning och matematikproblem. Det är bra att engagera sig med aktiviteter som kräver fingerfärd som att måla, spela musik eller sporta. De aktiviteterna stimulerar din hjärna och skapar nya hjärnceller.

Saker att göra
Saker att göra

Vid fysisk träning ökar blodflödet genom hela kroppen och är en fribiljett till ett hälsosamt sinne. Mat är verkligen undervärderad när det gäller hjärnans utveckling och hälsa. Med ett konstant flöde av vitaminer, fettsyror och mineraler kommer man långt för att skapa en perfekt fungerande hjärna. Superhjärnmat är avokado, blåbär, fisk, ägg, spenat och valnötter. Lägg även till meditation i din vardag så kommer du steget närmare en mer aktiv hjärna. Man har alltså ännu inte forskat i om hjärnträningen kan vara till hjälp mer eller mindre i olika typer av spel. Frågan kvarstår alltså om det blir skillnader efter hjärträningen i spel som blackjack, roulett , solitaire eller korsord. Dock vet man så pass mycket idag att en uppfriskande joggingtur och en god kost i alla fall kan hjälpa hjärnan så varför inte börja med det?