Alla de klassiska spelen

Samtidigt som Condor hade arbetat på Diablo, såg Blizzard möjligheten att föra vidare deras succé med Warcraft i en ny riktning. Resultatet av deras hårda arbete blev projektet Starcraft.

Alla de klassiska spelen

En liknande RTS-spel med en annan miljö. Och vi alla vet vid det här laget vilka höjder ett spel kan nå efter de presenterats på E3. Och under de kommande åren skulle Starcraft också lyftas till skyarna. Vad som gjorde spelet till en sådan succé var de radikala förändringarna i konceptet av spelet. En berättelse blev insytt i spelet, där annorlunda uppdrag i kombination med video-scener som förde vidare spelaren in i äventyret. Till skillnad från Warcraft blev spelet presenterat med tre balanserade klasser. Inte hade de tre raserna Zerg, Protoss och Terran tre originella designelement, men de fungerade även på olika sätt, och krävde av spelare att hitta den rätta strategin beroende på vilka de spelade mot eller med.

Utveckling och finslipning

Efter två långa år av utveckling och balansering var Starcraft ansett som ett av de bästa spelen då det lanserades. Enligt siffror från tidningen PC Data, blev Starcraft ett av de mest sålda spelen under 1990 med över 1.5 miljoner kopior över hela världen. Det var det tredje spelet från Blizzard som sålde över 1 miljon kopior efter Diablo och Warcraft 2. Och det var få som kunde ana hur mycket Starcraft skulle komma att växa allt eftersom tiden gick. Starcraft var ett spel som inte bara hade en spännande berättelse om man spelade själv. Men det var mot andra som spelet växte sig som störst. E-sport scenen tog nya höjder i takt med att spelet växte i popularitet i framför allt Sydkorea. Under 1999 annonserade Blizzard att de skulle släppa Warcraft III. Deras mål var att till skillnad från i ett regelrätt RTS-spel, ta spelare närmare hjältarna som de stred med. Men det tog en väldigt lång tid innan spelare skulle få ta del av slutprodukten.

Tumult i organisationen

Blizzards spel kom aldrig att ta del av den oroliga period då företaget bytte ägarskap. Precis innan lanseringen av Warcraft blev företaget uppköpt av Davidson & Associates för 10 miljoner dollar. Och efter det kom företaget att vidare byta ägare ett par gånger. Detaljerna kring det här förvirrar de allra flesta, men i en skandal som kom att nå nyheterna så visade det sig att företaget hade fabricerats en tredjedel av deras inkomst för att möta förväntningarna från aktieägare.  


Gamla spel

Under 1998 fortsatte förändringarna inom organisationen i företaget då det såldes till ett franskt företag vid namn Havas, som sedan köptes av Vivendi. Nästan nio år senare sammanflätade Vivendi sina spel med Activision för att skapa Activision Blizzard. Det är företaget och organisationen som vi är bekanta med idag. Men trots all kontrovers kring detta har företaget lyckats att bibehålla sin identitet och vision för framtiden. Framför allt lever Blizzard på gamla meriter – trots ett par nya spel i Heartstone och Overwatch – men det är fortfarande World of Warcraft som är det stora spelet som drar in de allra största pengarna.

Gamla spel